Sahabat Ku

20 Mei 2010

Pengalaman Ku - Diet Baju Pengantin

Cuti sekolah tiba lagi. Wedding card dari member2 dah bertimbun kat atas meja. Hai nampak gaya seminggu dapur aku tak berasap. Jimat pun jimat. Heheheeee... Aku bukan nak cerita pasal dapur x berasap tp nak cerita pasal pengalaman aku nak diet semata-mata kerana sehelai baju pengantin yang aku nak pakai ari sanding. Baju 2 tak la cantik sangat tp tak tau pasal apo aku nak jgk. Tak caya tgk ni gambaq aku sebelum kawin.. Cuba tgk kat tangan bulatnya..


1 bulan sebelum ari sanding aku baru start ngan program diet ni.  Semangat diet baju pengantin ni. Siap tangkap gambaq baju 2 pastu ari2 dok tgk. Heheheeee..
  1. Posa malam.. Sebabnya tak mau bagi perut buncit. Kononnya la. Tp ada betulnya jgk. Lepas kul 7.00 malam semua jenis makanan aku dah tolak tepi. Mula2 susah la sikit nak amal tp dah masuk 1 minggu aku dah bleh mengamalkan posa malam ni. Abis kuat pun aku minum ja air masak. Tak bleh bnyk sgt nanti kembung perut. Heheheeee..
  2. Mesti makan 4 kali sehari (sarapan, minum pagi, makan tengahari & minum petang) tapi dalam kuantiti yang sikit dan seimbang. Kalu bleh jangan tinggal sebab kalau perut kosong paras gula dalam darah akan naik dan kita akan jadi cepat street. Pastu mesti ngat nak makan ja.. Bahaya ni.
  3. Aku ni jenis gatal mulut. Mesti nak kunyah keropok, biskut, kek (paling suka, tambah2 kek coklat) dan coklat. Jadi aku tukar dengan kacang & yougart. Kalau tukar ngan buah pun bleh jgk tp aku cuma tau makan buah lai ja. Buah len aku x berapa minat ler..
  4. Senaman.. wekk aku tak suka bersenam. Tp masa sekolah dulu aku aktif  la jgk ngan sukan ni. Lepas2 abis study trus jadi malas nak senaman. Mungkin sibuk ngan keja kot. Masa aku nak kawen dulu aku tumpang keta opis mate. Tiap2 pagi aku kena jalan kaki dalam 5 minit dari umah ke bus stop. Sampai opis, jalan kaki lagi dari parking ke opis dlm 5 minit. Kiranya aku bertuah la jgk. Jalan kaki pun kira senaman la jgkkan..
Akhirnya.. 

 

Aku bleh jgk pakai baju yang aku idam2kan 2. Dari 48 kg turun jadi 45 kg.
Saiz pinggang dari 29 inci turun kepada 25 inci. Not bad la kan. Sebulan diet dah turun banyak 2. Kepada kekawan yang bakal meraikan ari bersejarah dan sedang berdiet.. 
SELAMAT BERDIET!!!!...


1 ulasan:

  1. secara teorinya, semua tips di atas adalah berkenaan 'mengurangkan pengambilan' kalori (makanan) tapi 'meningkatkan penggunaan' kalori (aktiviti), dan semua ini bersamaan dengan weight loss..

    My tips berkenaan diet dan kesihatan
    http://sususejat.blogspot.com

    BalasPadam